15 maart 2017

Growth hacking

Wat is Growth hacking?

Is Growth hacking niet gewoon oude wijn in nieuwe zakken? Zeer zeker, niet. Growth hacking gaat veel verder dan bestaande marketing activiteiten en digitale marketing. Growth hacking combineert gebieden zoals business development, inbound en outbound marketing, user experience, website optimalisatie op basis van data gedreven beslissingen en lean & agile methodes. Hierdoor kan er met een laser-focus hele effectieve campagnes uitgevoerd worden om groei te bewerkstelligen. Onderstaande afbeelding visualiseert de overlap van de verschillende raakvlakken.

Wat is Growth hacking

De reden waarom Growth Hacking enorm aan populariteit is toegenomen is omdat traditionele marketing activiteiten niet meer effectief zijn en veel te duur zijn geworden. Daarnaast is traditionele marketing teveel gericht op het product of dienst zelf en te weinig op distributie van de waarde propositie. 

Is er een Product-Market Fit?

Bij de start van een Growth hacking programma zorgen we eerst voor een duidelijk business model. Vervolgens dien je te zorgen voor een product-market fit zodat er doelgericht van start kan worden gegaan. De nummer 1 reden waarom startups en innovatieve ideeën mislukken is omdat er wel een idee of product is maar geen fit met de doelgroep. In onze sessies maken wij gebruik van het veelgebruikte Business Model Canvas, Value Propostion design. In combinatie met de lean-startup methode gaan we kort cyclisch te werk waardoor er snel resultaten zijn. Het gevolg is dat er snel geleerd en gevalideerd kan worden ten aanzien van de doelstellingen en resultaten.

Meten is weten!

Bij Growth Hacking draait alles om data. Middels data-analyse wordt nauwkeurig ontdekt worden wat wel en niet werkt. Er kan dan tijdig aanpassingen doorgevoerd worden zodat er geen overbodige tijd, geld en energie verloren gaat. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de zogenaamde OMTM (One-Metric-That-Matters) wat als gevolg heeft dat we enorm kunnen focussen op het resultaat wat telt.

Middels Growth hacking gaan wij op zoek en aan de slag op de onderdelen waar een organisatie volgens de de ''customer lifecycle'' kan groeien en gaan dit nauwkeurig meten. Het vinden van nieuwe klanten in belangrijk, maar het creëren van loyale en actieve klanten is cruciaal. Een nieuwe klant werven kost ongeveer 5-10 x zoveel als het ontwikkelen van een bestaande klant met hetzelfde resultaat. Onderstaande afbeelding geeft weer op welke lagen van de "Customer lifecycle'' wij middels Growth Hacking kunnen interfereren.

Meer weten over Growth Hacking?

De conclusie is dat Growth hacking niet alleen een marketing 3.0 dingetje is, maar een combinatie van de juiste focus, data-analyse en growth activiteiten. Growth hacking is daarom niet een nieuwe woord voor marketing en sales strategie maar een lean-and-mean om duurzame resultaten te boeken. Meer weten hoe wij kunnen helpen? Neem vandaag nog contact met ons op!

Klinkt goed. Ik wil wel meer weten.